Afsløringen

Letvægter Frank, sværvægter Jens Kristian og mellemvægter Anders afliver myterne om, hvilken fysik og alder der skal til for at sejle Finnjolle. Foto: Klaus Rasmussen.

Finnjolleklubben går bag om kulissen og afslører brutalt virkeligheden om de mennesker, der sejler Finnjolle i Danmark.

Vi inviterede til en konkurrence, hvor i skulle gætte: ”Hvem på billedet er Finnjollesejler?”
Vinderen afsløres sidst i artiklen. Tak til alle for at lege med!

Det rigtige gæt:                           Alle 3 er Finnjolle sejlere!

Statistik på danske Finnjolle sejlere

Vi har samlet data ind på et repræsentativt udsnit af de danske Finnjollesejlere. Resultaterne er overraskende for de fleste.

Den gennemsnitlige vægt og højde kan umiddelbart underbygge myten om, at Finnjolle sejlere er store, tunge og ’har hår mellem tænderne’. Vores 3 rollemodeller på billedet punkterer myten.

Alle 3 sejlere er konkurrencedygtige med deres vidt forskellige fysik!

Herunder følger 2 eksempler, der viser, at vægt ikke er den afgørende faktor for at være hurtig.

Finnjolle DM 2020 i Reersø

DM blev i 2020 sejlet i 8-10 m/s vind, med perioder af 10-12 m/s. Vinden var vestlig (pålandsvind) og satte nogle pæne bølger på banen. Det er under disse forhold, at vægt har den største betydning for farten på kryds. Over denne vindstyrke aftager effekten af høj vægt. Under denne vindstyrke får de lette folk en fordel på kryds, som svarer til den fordel de tunge har i området 8-10 m/s.
De lette har altid en fordel på læns, men god teknik er vigtigere end lav vægt.

Nr 1 ved DM vejede ind i mellemvægtsklassen (85-98 kg).
Nr 2 ved DM vejede ind i letvægtsklassen (under 85 kg).
Nr 3, 4 og 5 var i sværvægtsklassen (alle +0,1 ton) og 15-30 kg tungere end nr 1 og 2.

I top-10 (blandt danskerne) var vægtforskellen 35 kg. Mere end 30 danske sejlere deltog i DM.

Konklusion:
Den dygtigste sejler vinder i en Finnjolle!
Nr 1 og 2 ved dette års ’hårdt vejrs DM’ kunne sætte sig igennem, selv om de ikke var hurtigst på kryds. De var marginalt langsommere på kryds, men hurtigere på læns pga. god teknik. Og de sejlede i gennemsnit taktisk lidt klogere.

Flæske Cup i Veddelev 2019

Inde på bredningen i Roskilde Fjord bød dagen på 2-4 m/s og helt fladt vand.

Det er under disse forhold, at man forventer, at de lette sejlere har en fordel. Rent fysisk/matematisk bør det være sådan. Men virkeligheden har vist, at de dygtigste sejlere, på trods af en betydelig overvægt i jollen (+30 kg) kan sejle med stort set samme fart som letvægterne.

Nr 1 til Flæske Cup var mellemvægter.
Nr 2 og 3 var sværvægtere.
Først på 9 og 10 pladsen kom de bedste letvægtere.

I top-10 var vægtforskellen 40 kg! Over 30 danske sejlere deltog i Flæske Cup.

Konklusion:
Den dygtigste sejler vinder i en Finnjolle!
Vejer du mellem 70 og +115 kg, så kan du i en Finnjolle konkurrere på lige fod i alle vindstyrker under 6 m/s.

Forklaringen

Årsagen til Finnjollens meget lille vægtfølsomhed er, at mast og sejl tilpasses den enkelte sejlers vægt. Masten er i kulfiber, som gør det muligt at bygge den til at bøje tilpasset den enkelte sejler. Lette og tunge folk får den helt rigtige mast/sejl kombination, der giver en ’hurtig fremad motor’ på jollen i alle vindforhold.

  1. Man køber en mast, som passer til ens vægt.
  2. Sejlet købes til at passe på masten.

Masten er den væsentligste faktor for at få en Finnjolle til at gå stærkt – næst efter rorsmanden evner. Materialevalget kulfiber betyder, at masten har en forholdsvis høj nypris. Til gengæld holder den evigt, hvis man undlader at mishandle den. Gennemsnitsalderen for de gode master i den danske Finnjolle flåde er på ca 10 år. Og nogle af de hurtigste master er +15 år gamle og har nøjagtig de samme udbøjningsmål, som da de blev produceret. Brugte master kan man købe til fornuftige priser.

De mange andre faktorer?

Der blev også indsamlet information om sejlernes højde, alder og antal års erfaring i Finnjollen. Se grafik sidst i artiklen.

  • De sejlere, som har sejlet længst tid i Finnjollen (op til 40 år), hører til i sværvægtsklassen.
  • Gruppen af sejlere, der har sejlet mellem 10-20 år i Finnjollen hører typisk til i mellemvægtsklassen.
  • Gruppen af nyligt tilkomne sejlere med mindre end 5 års erfaring i Finnjollen fordeler sig ligeligt mellem letvægt, mellemvægt og sværvægt.
  • Undersøgelsen viser, at der ikke er en entydig sammenhæng mellem højde og vægt. Nogle er høje og lette. Andre er lave og tunge. En 3. kategori kalder vi ”slanke uden at være ranglede”, og de findes i flere forskellige højder. Sejlerne findes i mange ”konfigurationer”, især når man også tillægger faktorer som styrke, kondition og mobilitet, der varierer meget på tværs af feltet.
  • Gennemsnitsalderen er høj. Man kan også sige, at vi i den grad savner unge mennesker, som sejler Finnjolle. Det er et generelt problem i sejler Danmark, at fastholdelse af sejlere i joller er svær. Øv! For vi savner at få bank af gode unge sejlere – når vi har lært dem hvordan man gør. Men indtil da har vi det sjovt med dem vi nu er.
  • Blandt de midaldrende er der flere, som har sejlet jolle i mange år, men først for nylig har fundet over i Finnjollen.
  • Der er en hel del sejlere, som kommer fra kølbåde, men er blevet tiltrukket af jollesejlads. Det er langt mere overkommeligt pris- og tidsmæssigt at komme til at sejle sjovt ’ræs’ i en jolle. Kølbåden er til gengæld overlegen at overnatte i.
  • Endelig er der en voksende portion tidligere jollesejlere, der er kommet i tanke om, hvor sjovt det var engang, og nu genoplever glæden ved at sejle jolle.

Alle har mulighed for at høre lidt mere om mulighederne for sejlads i Finnjolle.
Er du interesseret, så kontakt en af vores flåder via nedenstående Facebook gruppe. Du bliver inviteret til at komme på besøg, og måske bliver du budt på en kop kaffe – og en småkage. De fleste steder er det også muligt at få en prøvetur, hvis omstændighederne passer.

Vallensbæk: https://www.facebook.com/groups/198548738120680/

Veddelev: https://www.facebook.com/groups/2277078565852478

Dragør: https://www.facebook.com/groups/1676720275924349/

Aarhus: https://www.facebook.com/groups/490899848151077

Middelfart: https://www.facebook.com/Finnjolle-Middelfart-1210115895741971

Du kan også finde den landsdækkende kommunikation om Finnjolle inkl. kapsejladskalender, info om udland, trim guider etc., hvis du besøger Finnjolleklubben på Facebook eller vores hjemmeside:

https://www.facebook.com/FInnjolle/

https://finnjolle.dk/

Willi Meister fra Sønderborg til DM i 2013, hvor han var 77 år og 70 kg. Willie gennemførte alle sejladser. Foto: ukendt

Vinderen af gættekonkurrencen:

Vinderen af en ordentlig æske gode småkager er Peter Rose fra Egå Sejlklub. Vores lokale Finnjolle mellemvægter i Egå, Gert Lind Meiniche, vil personligt overrække præmien til Peter en dag hvor solen skinner og man kan mødes uden mundbind på Egå havn. Stort tillykke til Peter Rose, der kan kende en Finnjolle på lang afstand, og har et stort hjerte for sejlsporten.

5 responses to “Afsløringen

  1. Jeg er helt enig med Henrik. Frank er fokuseret og dedikeret, så naturligvis er han vinder!

  2. Underholdende undersøgelse, men nu gør vægt og masten det ikke alene. Der er gennem tiden udviklet rigtigt meget på Finnjolle skrogene, hvilket nok udgør den største fart forskel i feltet.

    • Hej Lars,

      For ca 30 år siden havde en Finnjolle og en Laser samme handikaptal i Englands officielle tabel. I seneste udgave er Finnjollen ca 5% hurtigere, og noget af denne forskel skyldes udviklingen i primært skrogfacon inden for klassetolerancerne. Med Fantasticaen har vi fået en model som er optimeret til platlæns når der må pumpes (over 10 knob vind). Dette er kommet på en bekostning af fart i let luft, generel krydsfart samt øget vægtfølsomhed i forhold til mere ’klassiske’ modeller hos Devoti, Pata og Petticrow.

      En Vanguard fra slut 70erne og begyndelsen 80’erne er med en kulfibermast fuldt konkurrencedygtig med moderne joller på kryds under alle forhold (I krapsø overlegen) og på læns indtil fri pump træder i kraft. Dette er senest bevist ved Christian Gunni’s placering ved sidste års Masters VM og Otto Strandvigs resultat ved årets Dragør Ope. Den skal selvfølgelig være nedvejet og have optimal svingningstest som alle andre konkurrencedygtige joller.

      Nationalt såvel som internationalt er man fuldt konkurrencedygtig med joller med omkring 20 år på bagen, dette også når de fremstår i en ’godt’ brugt stand. Selv sejler jeg en Devoti fra 2004, og her er det absolut ikke jollen som er begrænsningen.

      Finnjollens klasseregler tillader at man kan optimere nogle aspekter af sejladsen, men det sker på bekostning af andre egenskaber. Evnen til at bygge Finnjoller med den rette fleksibilitet har været noget som de bedste bådebyggere har mestret de seneste ca 40 år startende med Vanguard.

      Hilsen Jens Kristian

  3. Ham der Peter Rose, er det en helt ny ? Det kan være at Gert vil introducere ham på søndag 🤗
    Venlig hilsen Peter S. Bøje DEN 202 _/)

  4. Frank Høyer Rasmussen er mit tip på en vinder. Selv om han er lervægter er han 100% fokuseret på at blive nr. 1🤞

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s