Læns i let vejr

Læns i let luft i en Finnjolle kræver både træning og teknik, men ikke mindst en stærk elastik. Elastikkens ender sidder fast midt på bommen og kører igennem en blok i stævnen og sørger for, at sejleren har fuld kontrol over bommen og ikke behøver at vente på at vinden presser bommen ud. Vi anbefaler en 12mm elastik, som kun lige kan presses igennem stævnblokken og den skal være så kort, at den kan sidde halvstramt i sværdets ophalerblokke på bølgebryderen. Tag elastikken af når du ikke sejler, så den ikke bliver slap.

Det er vigtigt, at alle hal løber let og at båden fungerer, så man ikke skal rode med det under en kapsejlads.

I det følgende vil en række faktorer der skal tages højde for blive gennemgået. Målet er, at båden skal sejle sig selv, så båden styres uden rorpres og ikke som normalt hvor man som rorsmand med roret giver retningen.

Hvordan styrer man så?

Når båden er vandret så strømmer vandet symmetrisk forbi skroget, men krænger båden bare nogle få grader så bliver strømningen asymmetrisk og båden vil dreje. En god øvelse til at få fornemmelse for dette er at slippe rorpinden i let vejr på fladt vand og styre båden ved at flytte kroppen fra side til side.

Når båden styrer sig selv vil den være i balance og der er ingen modstand fra roret. Det betyder, at sejlets trykcenter ligger lodret over skrogets trykcenter. Sejlets trykcenter ligger i grove træk i centrum af sejlet, så jollen skal krænges til luv, så de to centre kommer over hinanden. Ved lave hastigheder kan båden krænges mere uden at det går ud over bådens ’modstand’ gennem vandet end når man kommer op i fart. I Finnjollen kan man med fordel sætte en fod under løjgangen eller arrangere sig med læ hængestrop for at få det til at ske.

Skrogets trykcenter ligger også bagved sejlets trykcenter og afstanden mellem de to bestemmer hvor let båden er at dreje. Sætter man sig helt agter og dermed flytter skrogets trykcenter bagud, så vil båden være mere retningsstabil. Sætter man sig oven på sværdet, vil båden være meget let at dreje, hvilket man kan udnytte i død sø.

Kommer hastigheden under 4 knob så har man ikke længere brug for hele vandlinjen og så kan man overveje at flytte sig frem for at få skrogets brede agterende ud af vandet og dermed mindske den våde overflade, som er en af komponenterne, der giver modstand.

Hvis man arbejder systematisk med ovenstående elementer, så kan man reducere skrogets modstand under forskellige forhold og samtidigt manøvrere uden brug af særligt mange kræfter.

Hvad giver fart?

Der er to komponenter, der kan give fart: Tyngdekraften og sejlet.

Tyngdekraften udnytter vi ved såvidt muligt at sejle nedad og i det mindste lade være med at sejle opad. For at sejle nedad kræver det bølger og i let vind vil det være død sø eller dønninger.

Eftersom vi ikke må pumpe i let vind, skal vi have et andet værktøj og ingen har bedre værktøjer end vores venner fra Laser-klassen. Deres teknik er i grove træk at de, med sværdet næsten helt nede, skærer op på forkanten af bølgen samtidigt med at de ‘trimmer’ sejlet, altså de facto pumper, krænger båden til luv, så den begynder at falde af og samtidigt slipper skødet. De drejer 40-50 grader mens skødet løber ud og når bommen står i cirka 90 grader, så kommer flowet modsat over sejlet og kappen giver et godt ryk, som gerne skulle falde sammen med at agterenden bliver løftet af en bølge.

Finnjollen er tungere og mindre manøvredygtig end Laserjollen, men teknikken fungerer fint med lidt tilpasning. Det vigtigste er, at båden under ingen omstændigheder må sejle sidelæns, så sværdet skal godt ned. Faktisk er der næsten ikke modstand fra sværdet, så man kan jo eksperimentere med at lade det blive helt nede.

Hold skødet direkte til bommen og husk det er trimning ikke et ekstra pump uden at ændre retning. Det sidste er ikke tilladt i henhold til regel 42.

 Hvordan gør man i praksis?

Sejlet skal være trimmet til læns før man runder topmærket. Hvis man fører cunningham, indhal og udhal igennem et nylonøje, der sættes fast i et hul i kanten af båden, så kan man slække alle tre hal med et snuptag lige før man når topmærket.

Slæk skødet og lad båden falde af selv ved at krænge til luv. Juster kick’en så kappen / de tre øverste sejlpinde flexer og når det er på plads, så kan man eventuelt hæve sværdet. Få fat i skødet og juster så du mærker at sejlet trækker.

Juster de forskellige komponenter indtil du er tilfreds med farten og fokuser derefter på taktikken. Hvis der er strøm så pejl henover mærket så du sejler den lige linje (med mindre du kan komme i strømlæ).

Kommer der et vindpust så fald af og følg pustet. Skær op når pustet er væk.

Hvis der er andre både

Undgå såvidt muligt klumper af både fordi vinden har en tendens til at bølge henover større grupper af både. Lad være med at blive stresset over at der ligger en båd som prøver at dække dig. Prøv i stedet at find kanten af afdækningen, hvor vinden kan have lidt større hastighed og kan være drejet 5-10 grader. Hvis det er en rigtig irriterende sejler, så prøv at skabe afstand med en håndfuld rullebomninger – når man ligger i infight er det i orden at bomme hyppigere end hvis man ligger alene, hvor regel 42 sætter en øvre grænse.

Når man kommer til gaten så skal man ceteris paribus (Som udgangspunkt) vælge det mærke der ligger tættest på topmærket. Derfor er det vigtigt at have pejlet gaten inden starten så man har geometrien på plads.

Hvis der er trafikprop ved det mærke man har valgt, så kan det være en fordel at stoppe båden ved tre-båds linjen så man sikrer sig en inderbane, så man ikke får lorteluft på den første del af krydset.

Oversigt:

Vind 0-5 knob 5-10 knob
Fladt vand Sid stille, kræng båden, sid helt stille, overplat, sid nu stille, båden må ikke sejle sidelæns, nu sidder du stille, Balance, tydeligt læ flow på alle telltales, juster kick så båden sejler lange s’er,
Bølger Vægten ovenpå løjgangen, sværdet næsten helt ned, rulle-bom når trykket forsvinder; ved skæv sø forsøges forskellige halser Sværdet næsten helt ned, (skær op + hal ind / slip skødet og fald af / overplat med bommen i 90 grader) * repeat

Mvh Otto

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s