Finn Clinic: Fysisk træning opsummering

I Finnjolle klubbens bestyrelse har vi drøftet mange ideer til at få flere til at sejle mere i Finnjolle. En af de barrierer vi oplever er skader og ikke tilstrækkelig fysisk form. Vi tror på, at mange flere kan få mere glæde af deres Finnjolle, hvis de supplerer med bare lidt relevant fysisk træning. Og vi vil meget gerne tage et medansvar for, at det ikke er selve jollesejladsen, der resulterer i skader.

Med en travl hverdag og et måske ikke så stærkt fysisk udgangspunkt, så skal det være sjovt og ikke alt for svært at påbegynde en lidt mere systematisk fysisk træning.

Den 22. februar var vi så heldige, at Jens Bojsen-Møller gerne ville fortælle os om fysisk træning og skadeforebyggelse. Det blev til mere end 2,5 timers intensiv præsentation og samtale mellem de mange fremmødte Finnjolle sejlere og Jens. At vi kunne bevare koncentration og interesse i så lang tid skyldtes ikke mindst, at Jens har forudsætningerne for at rådgive os. Gennem mange år har han arbejdet inden for universitets- og idrætsverdenen som blandt andet forsker, underviser, træner mm. Derudover har Jens selv sejlet en hel del jollekapsejlads på højt plan (incl deltagelse ved OL).

Jens’ råd til os er helt basalt at sætte en smule tid af hver uge til 4 former for træning:

1.  Kredsløbstræning
2.  Styrketræning
3.  Balance og koordinationstræning
4.  Mobilitet og fleksibilitetstræning

Det var interessant, at Jens i høj grad anbefalede de to sidstnævnte træningsformer, som vi nok ellers overser eller ikke prioriterer særligt højt.

Et tilbagevendende råd var: gør de ting, der kan motivere jer!!

Altså: det er vigtigere at få trænet kadaveret, end at det nødvendigvis er nogle bestemte ting. Hvis du ikke kan – eller synes det er sjovt – at løbe, så lav noget andet der kan få din puls op!

I relation til selve træningsøvelserne har vi altså relativt frit spil, hvis vi følger de rammer, som Jens lagde frem for os. Et kondensat heraf er udarbejdet og kan downloades herfra:

Jens BM Clinic 20180222

Der var dog 1 ting, der var særlig vigtig at være opmærksom på. Jens kaldte det ‘balance over led’. Det betyder, at vi skal være opmærksomme på at få trænet muskelgrupper på begge sider af de led, som er særligt belastede når vi sejler. Ellers risikerer vi skader i leddene. Det gælder:

*   knæ: husk at træne bagside af lår
*   hofter/lænd/nedre ryg: husk at træne korset og ryg
*   skulder: husk at træne ‘skub med arme’

Vi fik også talt om vigtigheden af restitution. Det er individuelt, hvor meget vi skal restituere og den enkelte skal lære at mærke efter, hvornår man kan tage fat igen. Et generelt råd fra Jens var, at restituere 48 timer efter kredsløbstræning og styrketræning.

Aftenens måske vigtigste budskab var:
Ligegyldig hvor gammel du er, så kan du kun få gavn af fysisk træning, når du laver den korrekt. Alle – uanset alder – kan forbedre muskelstyrke, udholdenhed, kondition, mobilitet og balance. Dette gælder også selv om du intet – absolut intet – har gjort for at træne fysisk tidligere i dit liv.

For Jer der gerne vil have yderligere inspiration til hvordan I kan træne, så er det meget anbefalelsesværdigt at downloade ‘Svinetræningsmanualen’ via dette link:

https://materialeplatform.emu.dk/materialer/bogkort/98790961

Manualen er gratis, Jens har været med til at lave den, og den er rettet mod skolebørn i 5-9. klasse, hvor anbefalingerne passer rigtigt godt til de anbefalinger Jens har til os der har passeret de 50 år! (så kan vi tænke lidt over det!)

Du bør også checke denne facebook side, hvor Jens og hans makker har samlet over 100 inspirerende videoer til at træne, hvoraf mange også er velegnede for os jolle sejlere.

https://www.facebook.com/svinetraening/

Konklusion:  Sejt! Der ingen undskyldning for at lade være med at sejle Finnjolle, også selvom man er knap så ung længere!

1000 tak til Jens for et super inspirerende bidrag til Finnjolleklassen.

Sejlerhilsener

Bestyrelsen

Skriv et svar