Optakt til generalforsamling 2016

Kære sejlervenner

Her er en kort orientering fra bestyrelsen til Jer med henblik på at alle kan forberede sig til generalforsamlingen., der afholdes om fredagen under DM.
Siden informationsmødet i april i Vallensbæk har der været afholdt 2 stævner (Kastrup og Vallensbæk) med en lidt under tilfredsstillende deltagelse. Dermed også sagt, at bestyrelsen mener aktivitetsniveauet er vores største udfordring. For at gøre noget ved det har bestyrelsen i forhold til sidste år:
  • Reduceret antal stævner i kalenderen for at koncentrere deltagelsen på færre muligheder
  • Udtænkt ideen om en ‘clinic’ målrettet de mindre erfarne, for at få dem på banen, hvilket så blev konkretiseret og ført ud i livet af Jens Kristian og Otto.
  • Justeret i DM konceptet for 2016, således at vi lander et sted mellem sidste år og i “gamle dage”.
Det er bestyrelsens holdning, at vi udover at aktivere de nuværende medlemmer (og ikke medlemmer!), samtidig skal rekruttere ny medlemmer i alderskategorien 35-50 år. Denne opgave blev igangsat sidste år med DM 2015 som omdrejningspunkt for en temmelig massiv PR kampagne på de sociale medier og i sejlsportspressen. Aldrig har vi haft så meget positiv omtale.
For yderligere at øge omtalen og forhåbentlig interessen blandt ikke-medlemmer og potentielle nye medlemmer fortsætter vi aktiviteterne på de sociale medier og i sejlsportspressen, senest ved at søge en ny webmaster som supplement til Christian Qvist.
Det er bestyrelsens holdning, at de nuværende medlemmer kan bidrage positivt til mængden og kvaliteten af omtalen af Finnjollen på de sociale medier, samt ikke mindst lokalt i klubberne og blandt vennerne. Hvordan kan bestyrelsen hjælpe medlemmerne til at blive mere aktive på dette felt?
Heldigvis er ‘Høghen’ ved at være flyvende igen og vi håber på, at han igen viser sin styrke ved OL. Vi har også et par unge mennesker, der har mod på at tage arven op efter Jonas og de mange andre danske Finn medaljetagere. Det er bestyrelsens holdning, at arbejdet med at bringe de unge talenter frem til verdensklasse er en opgave for Dansk Sejlunion, der heldigvis er af helt samme mening. Vores samarbejde med Dansk Sejlunion er aftalt til i hverdagen alene at være åbne over for, at de unge kan deltage i vores arrangementer, der er tilpasset vores alderskategorier, træningstilstand og interesser. Sejlunionen er også glad for, når vi er lidt mentor-agtige og fortæller de unge mennesker om vores erfaringer med, hvordan man kommer frem i verden – og der er trods alt flere blandt vore medlemmer, der ved hvad de taler om.
Hvad angår den daglige drift af klubben i forhold til det administrative, så mener bestyrelsen der er ‘styr på’ tingene, men med fortsat potentiale til at forbedre (aktuelt eksempelvis bådregister, personligt sejlnummer, målebrevsdatabase). Heldigvis er der også styr på finanserne. Bestyrelsen overvejer at reducere omkostninger hvor det ikke påvirker vores aktiviteter negativt. Her tænker vi primært på betaling af det internationale kontingent til IFA. Af historiske årsager betaler vi for væsentligt flere medlemmer end vi er. Den historiske begrundelse er, at få tildelt flere nationspladser til VM. Det er vi ikke sikre på er relevant fremover, men det vil vi gerne diskutere på generalforsamlingen i forbindelse med regnskabsaflæggelse/budget.
Frem mod DM håber vi på, at stævnet i Rungsted bliver gennemført. Lige nu kniber det med tilmeldingerne. Bestyrelsen håber også på, at aktiviteterne frem mod DM bliver synlige og omtalt. Det er rigtig godt at konstatere, at Dragør  og Vallensbæk fleet´s er oppe i gear og skriver om det på Forum. Alle medlemmer er velkomne til at sende en mail inkl. et eller flere billeder til Qvist på cqvist@gmail.com, så kommer det på hjemmesiden og endnu flere kan følge med i aktiviteterne.
Vi håber på stor tilslutning til DM i Nivå. Lad os igen vise fremgang og godt humør. Der kommer et pænt kontingent udlændinge, så overvej også lige, om I ikke skulle overnatte i Nivå for at deltage lidt mere i det sociale efter sejladserne. Det er en af årsagerne til at udlændingene gerne kommer til Danmark!
Vel mødt i Nivå og fortsat god sommer.
DFA