Er Old Skool det nye sort?

Jens Kristian Andersen, Vallensbæk har sendt nedenstående meget inspirende artikel. Spred budskabet og bid mærke i glæden:

En maj dag i 2012 svarede jeg ’Hvis den er billig’ til en råb fra jollepladsen i Vallensbæk gående på at jeg da igen skulle have en finnjolle.

En tur til Odsherred åbenbarede en ’78 Vanguard som trængte til lidt TLC og en løjgang i særdeleshed, med en pris på 6000 kroner leveret i indkørslen. Dvs grundlæggende kunne projektet holdes inden for husholdningsbudgettet.

Jeg slog til, og fik båden bugseret hjem til en større gang renovering. Henover sommeren 2012 blev båden renoveret med nye luger og ændret beslag placering. En ny løjgang blev det også til, samt fjernelse af meget gammel og våd ’gums’ her og der.

I efteråret 2012 kom båden i vandet med deltagelse i Vallensbæk vintertræningen, og det stod hurtigt klart at hvis potentialet i den tidligere ’gule ubåd’ skulle indfris skulle der ny rig og sværd til. Et opkald til DS gav mulighed for at anskaffe et nyt sværd og lettere brugte sejl til fornuftige penge. Det virkede først rigtigt godt da en Hit mast blev anskaffet. En Hit mast som var blevet repareret efter en tur i bunden engang, så den var heller ikke særlig dyr.

Jollevognen er lavet ’Lindhardtsen style’ af de materialer (træ) som jeg nu havde i skuret. Den er ikke køn men den får jollen i vandet og op igen. Næsten smertefrit.

Hvordan sejler den så, vil mange jo spørge. Svaret er at den på kryds følger ganske godt med alle de andre, og kan man finde vej på krydset så er placeringerne ikke helt tossede ved topmærket. Farten på lænsebenene indtil vinden når fri pump styrke er også god, men derover er der en fordel til de nye Devoti joller. En forskel som er konstruktionsbetinget i og med at de nye joller er mere ’lige’ i agterskibet, men også skyldes at jeg ikke helt magter den nye stå op og træk teknik. Henrik Elmer som også sejler en ældre Vanguard melder om samme problemer på lænseren, selvom han har en lidt bedre teknik.

Sejlglæden er i top, og der er meget at lære med de nye sejl og master. Hvor nogen af erfaringerne fra Devotierne kan benyttes, mens andet må tilpasses det faktum at en Vanguard er en anden konstruktion. Her efter en sæson med deltagelse i et par forårsstævner og DM kan jeg konstatere at det er muligt at sejle Finnjolle og følge nogenlunde med til en brøkdel af hvad en Devoti koster, bare man sikrer sig et godt skrog og udstyrer det med et fornuftigt sejl og en god mast.

Hvad båden vejer ved jeg ikke, men den er sikkert over minimumsvægten, men har jvf målebrevet engang haft en meget fordelagtigt vægtfordeling. Det jeg ved er, at båden en gang i 80’erne har vundet Gold Cup.

Husholdningsbudgettet, vel kassemesteren har noteret sig at der er kommet endnu en båd til flåden, men jeg er trods alt godt sejlende for 15.000 kroner.

Med udgangspunkt i eget eksempel vil jeg opfordre de som har ældre Vanguard joller liggende til at sætte dem til salg til en fornuftigt penge, samt til at overveje om der ikke var en fornuftig mast som kunne gå med i handlen. Det er ikke min ide at der skal laves et decideret classic felt som i andre lande, men at der kan komme flere på havet og nyde det at sejle Finnjolle uden at der skal ofres de helt store summer. Forskellen til en toptunet Devoti er til at se og føle, men så er den heller ikke større, for som historien går omkring Eddy Merckx’ cykler i hans storhedstid: Det kan godt være at hans cykel er speciel, men jeg kan ikke vinde Tour de France på Eddy’s cykel, men han kan godt vinde Tour de France på min.

Ses vi på vandet ? Og jo, min Vanguard er vandtæt, hvilket er første gang i mine mange år som Finn jolle ejer.

Best regards,

Jens Kristian Andersen

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s